Warm bloedige dieren (oa de mens), kunnen zich zelf warm houden met een constante temperatuur. Koud bloedige dieren nemen de temperatuur van buiten aan. Buiten 20 graden, is het dier ook 20 graden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Warmbloedig en koud bloedig refereert aan de manier waarop een dier zich op temperatuur kan houden.

Warmbloedige dieren, zoals zoogdieren, produceren zelf warmte om het lijf op temperatuur te houden. Denk bij voorbeeld aan ons bibberen: Als we het koud krijgen gaat ons lichaam allerlei spieren inzetten om verbranding te stimuleren en ons warm te houden.

Niet zo bij koudbloedige dieren, zoals reptielen en insecten. Deze hebben geen eigen systeem om zichzelf warm te houden. Daarom zie je in de winter bijna geen insecten en houden reptielen een winterslaap: Als het buiten te koud wordt, kunnen ze zich niet meer warm krijgen. Overigens is het niet zo dat koudbloedige dieren even warm zijn als de omgeving: Ze maken slim gebruik van de zon en warmen zichzelf in de vroege ochtend op, door in de zo op verwarmde stenen ed te gaan liggen.

Het grootste netto effect is dat warmbloedige dieren een heel constante lichaamstemperatuur aanhouden, en daardoor continue actief kunnen zijn. Hiervoor is wel veel voedsel nodig. Koudbloedige dieren hebben zeer variabele tlichaamstemperatuur en kunnen niet altijd actief zijn. Wel gebruiken ze veel minder voedsel.